Skriva närvaron på betygspappret?

2009-02-19 - 09:52:49


Under början av min tid på gymnasiet har det var det mycket gnäll om frånvaro, skolk och ledigheter. Om man ens andades om att familjen hade planerat att fara iväg på charterresa fick man direkt en tillsägelse. "Vi ger då aldrig ut godkänd frånvaro!", sa stressade lärare med sura, lätt gälla röster. Och den värsta dagen i månaden har var när frånvarorapporten delades ut, med kommentaren "om ni har mer än tio procents frånvaro vill vi ha ett personligt samtal med er". Nästan varje månad har jag haft mer än dessa tio procent, och det är jag inte ensam om. En gång har jag kallats in. En enda gång har jag haft ett av dessa samtal och med förklaringen: "Jag har haft en seg förkylning" avslutade vi detta "samtal". Att dessa närvaroprocent stämmer tror jag inte ett dyft på, när jag var i Turkiet har jag fått närvaro på sju av tolv lektioner. Det är skandal.

Att skriva närvaron på betyget anser jag är dumt, oddsen att den siffran skulle stämma anser jag är lika med noll. Dessutom är det är inte närvaron i sig som skapar kunskaper. Om det var så skulle det ändå synas på betyget.

Postat av: Malin

håller med till 100%! siffrorna stämmer knappast. och man kan ju vara på alla lektioner utan att lyssna eller göra ett skit ändå - och därmed lära sig mindre än någon med 15% frånvaro som jobbar gärnet de 85% denne befinner sig i skolan.



haha hoppas jag får lite närvaro när jag är i japan då..

2009-02-19 - 10:26:15
URL: http://malink.blogg.se/
Postat av: Malin

ja det ar skitkul idag! var i coolaste shoppingdistriket igar :)

2009-02-24 - 02:40:58
URL: http://malink.blogg.se/
Postat av: Basic / Snygg

Man tycker att med datorer att skolan ska fungera bättre.. men så är det uppenbarligen inte

2009-03-02 - 23:18:01
URL: http://basicsnygg.bloggsida.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!