Recept på godaste brödet

2008-09-15 - 17:18:29
Det här receptet har jag fått från min vän Malin, som har fått det från sin faster, som har fått det från.. jag vet inte. Men det är i alla fall väldigt gott. Och det finns oändliga variationer! Det sköna är att man gör precis som med vanligt matbrödsrecpept men man skickar in det i ugnen i en långpanna! Helt fantastiskt :-)
Originalrecept ser i alla fall ut såhär:

5dl vatten
25gram smör
Ett paket jäst
2msk sirap
2tsk salt
9dl vetemjöl
4dl rågmjöl

Jäser 40min i bunken därefter 40min i långpannan, in i ugnen 10-12min 225grader.

Jag brukar byta ut rågmjölet mot havregryn, lägga till en halv dl vatten, ta rågsikt istället för vetemjöl och ta lite mer sirap och lite mer smör! Och göra som Malin - garnera med solrosfrön. Blir supergott, "vitt bröd" men är inte allför onyttigt :-)
Postat av: Anonym

jag funderar på att starta en recept-blogg :) med mattips.. hm.. /din vän malin

2008-09-16 - 21:50:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!