Balansgången mellan pojkvän och vänner

2008-09-30 - 22:36:20
Att balansera sitt liv mellan pojkvän och kompisar är klurigt. Det har och kommer det förmodligen alltid vara när man är i tonåren (och kanske även efter det?). Ens pojkvän ska vara ens andra hälft samtidigt som man absolut ska fortsätta umgås och prioritera sina kompisar lika mycket. Det är en omöjlig ekvation. Med en till person som ska "dela" på ens tid är det självklart att det blir mindre tid över till varje person. Det blir dessutom svårare om ens egna kompisar inte har någon pojkvän, de känner sig ofta oprioriterade även om man prioriterar dem mer än man borde - och då tar ens pojkvän illa vid sig.
Jag har själv varit i den sitsen, då mina kompisar känt sig oprioriterade för att jag sovit i stort sett varje natt med min pojkvän när jag själv kände det som att han var "min familj" och det var inge konstigare att jag sov med han varje natt än att jag for hem till mig själv på kvällen för att sova hemma i min egen säng. Så länge man fortfarande orkar och vill göra alla gamla vanliga grejer som man brukade göra innan man blev tillsammans ser jag fortfarande inget fel i det. Om man däremot sliter ut sig fullständigt och inte gör sakerna man tycker är roliga längre blir det en annan femma.
Dom första veckorna i ett förhållande tycks alltid ens kompis vandra runt på moln, men det är en fas och det ska vara en fas. Förhållandet ska inte bygga på att man bara prioriterar varandra, att all tid båda är lediga umgås man. Det ska finnas utrymme för annat också. Det ÄR klurigt, men efter "nykärleks"-fasen måste man gå vidare och skapa ett hållbart förhållande då man också prioriterar sina vänner.
Jag har en kompis en gång som sa att om man hade riktiga vänner, då skulle dom faktiskt ha överseende och oavsett hur dåligt man behandlat sina vänner och hur länge så skulle dom ändå stötta en och umgås med en när det tog slut. Det tycker jag är skitsnack. Ska man kunna behandla sina kompisar hursomhelst och dom är dåliga kompisar om dom inte har överseende med allt man gör? Så fungerar inte livet. Det blir mindre tid över desto fler människor man tar in i livet, och det är en balansgång men man MÅSTE kämpa för att "hinna med" både vänner och pojkvän. Annars tippar bägaren över.

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!